Nicholas, Malthe, Matthias og David havde hilst på hinanden et par gange, inden de satte sig på en flyver til Texas. Igennem seks uger fik de et helt særligt indblik i produktionen af kampflyet F-35. Her fortæller to af dem – Nicholas og David – om deres oplevelser med at være i udlandet med deres uddannelse. Udover at være rørende enige om, at de godt kunne have brugt mere tid over there, er det størrelsesforholdene, der gjorde særligt stort indtryk:
- Det var en oplevelse i sig selv at komme ud og se Lockheed Martins fabrik, fordi det er så stor en produktion. Man kan næsten ikke forestille sig, hvor stort det er, og hver gang man kommer ind i et nyt rum, bliver man overrasket over dimensionerne, fortæller Nicholas Svendsgaard, der til daglig er i lære hos Blue Wave A/S i Sønderborg.
Den betragtning er David enig i.
- Jeg synes, det var vildt at se, at de stort set bygger flyene i hånden, og at opleve hvad de har af teknologi derovre. Det er megaseje robotter, megaseje fræsemaskiner – alt hvad man kunne drømme om. Og så har de lige tre af hver, siger David Haunstrup Bendtsen, der er i lære hos Brüsch Precision A/S.
Idé til at reducere spild
Efter at have set, hvordan de bearbejder materialet på flyfabrikken, opstod der en konkret idé, som lærlingene delte med repræsentanter fra Lockheed Martin.
- De bruger meget materiale, når de fræser og drejer. Vi kunne se, at de kunne gøre det på andre måde, der ville give mindre spild. Men i et firma i den størrelse er der mange led, sådan en ændring skal igennem, så der kan gå længe før sådan en idé bliver til virkelighed, fortæller David.
Nominer en lærling til et ophold hos Lockheed Martin 2024
Som lærlinge i hver deres industrivirksomhed herhjemme i Danmark er Nicholas og David vant til at klare mange led i en opgave selv. Og det er væsentligt forskelligt fra, hvordan produktionen er bygget op på fabrikken i Texas, hvor hver arbejdsopgave varetages af én faglighed.
- Arbejdsopgaverne er meget opdelte, og det er anderledes, end det vi er vant til herhjemme, hvor vi er meget selvstændige. Men derover giver det mening, at produktionen er sat sammen så simpelt så muligt, så man kan undgå, at der sker fejl og nemt kan spore dem, hvis de alligevel opstår, siger Nicholas Svendsgaard.
Kantine med udsigt til landingsbanen
Nicholas og David tænker begge tilbage på turen som meget mindeværdig.
- Vi blev kørt rundt i golfvogn og kunne sove længe. Og til frokost havde vi udsigt til landingsbanen, hvor flyene landede og lettede, siger David Haunstrup Bendtsen og fortsætter:
- Det har været det mest vanvittige afbræk i hele verden, og jeg føler mig meget privilegeret at have haft den oplevelse. Det sker én gang i livet, og så skal man bare sige ja, siger han.
- Det har været meget positivt - en oplevelse for livet, siger Nicholas Svendsgaard.
Fotos: Alexander H Groves, Lockheed Martin