Navn: Andreas Krog Jull Madsen
Fag: Procesoperatør
Skole: ZBC
Virksomhed: FLC (Femern Link Contractors)
Alder: 22 år
Hvad går dit fag ud på?
- Jeg arbejder med produktion af beton til tunnelen på Femern-forbindelsen. Jeg sidder i et kontrolrum med utallige skærme og styresystemer, der fortæller hvor meget materiale, fx sten og grus vi har i de forskellige materialesiloer. Ved hjælp af en computer doserer jeg de forskellige materialer, alt efter hvor meget beton der skal laves.
- Vi har allerede rundet over 100.000 kubikmeter beton, alene til at producere den fabrik som senere skal producere beton til tunnelen. Den kommer til at bestå af tre store haller og seks blandingsanlæg. Tre af anlæggene har jeg været med til at bygge de sidste fire måneder. Det er en helt speciel mulighed, jeg har fået, og det er rigtig sjovt at være med til.
Du har først taget stx, hvordan gik det til, at du gik i gang med at blive procesoperatør?
- Jeg har altid vidst, at jeg ikke ville til København og læse på universitetet, så efter gymnasiet arbejdede jeg for at tjene nogle penge. Ved en tilfældighed kom jeg i kontakt med den elevansvarlige hos FLC, hvor jeg nu er i lære. Jeg fik en rundvisning på byggepladsen, hvor jeg blev grebet af projektet, og tænkte, at det skulle jeg være en del af.
Hvad er det bedste ved dit fag?
- Det er et meget alsidigt fag, som giver mulighed for at arbejde inden for mange brancher. Den er bred og åben, og det tiltaler mig. Det, at jeg har fået lov til at være med til at bygge hele betonanlægget op fra bunden, har givet mig en stor forståelse for faget men også et indtryk af, at uddannelsen er mere og andet end kontrolrumsarbejde.
Du var også med til Skills sidste år. Hvorfor stiller du op igen?
- Det var en god oplevelse sidste år, og så har det også noget at sige, at mit team kun fik en andenplads. Det kunne være sjovt at vinde i år. Men jeg vælger også at deltage i Skills, fordi jeg synes, det er en vigtig måde at fremhæve erhvervsuddannelserne på. Jeg oplevede i min folkeskoletid, at jeg indirekte blev presset til at fortsætte på skolebænken. Det, mener jeg, er en kæmpe brist – også selvom det måske ikke har været bevidst fra deres side. Der bliver ikke talt meget om erhvervsuddannelser, ikke nok i hvert fald. Og det, synes jeg, er vigtigt.
Hvordan forbereder du dig til DM?
- Jeg går på ZBC, så jeg har langt hjem til Lolland, hvor jeg bor. Derfor bor jeg på skolehjem, og det giver en del tid til at forberedelse. Vi er ikke så langt på uddannelsen endnu, så vi har en del af lære. Det er en form for selvstudie, men vi får noget ekstratid til at gå i dybden med de anlæg, vi skal bruge i konkurrencen.
Hvad siger din familie og venner til, at du skal til DM?
- De synes, det er spændende og bakker op om min deltagelse. Men det er ikke altid, at folk ved, hvad min uddannelse går ud på, eller for den sags skyld, hvad Skills er. Det er synd, men det siger noget om, hvor vigtigt det er at fremhæve erhvervsuddannelserne, så flere unge får øjnene op for, hvor mange muligheder der er i de her fag.
Hvad skal publikum glæde sig til at se på procesoperatørstanden på Skills?
- Publikum kan glæde sig til at se nogle forskellige anlæg. De vil ved første øjekast virke store og uoverskuelige, men når de ser det endelige produkt, vil det være en øjenåbner. På vores stand ved Skills har vi fire forskellige anlæg med: en kafferister, en filterpresse, en sterilbænk til aseptisk fyldning og et plc-styret transportbånd.
Hvad drømmer du om at bruge din uddannelse til?
- Der er betonanlæg i hele verden, så den erfaring, jeg får nu, giver gode muligheder for at rejse ud i verden. Tiden må vise, om det er noget for mig, og hvor jeg er i privatliv til den tid, men uddannelsesmæssigt er det fedt at have muligheden.
Med dine ord - Hvordan bidrager dit fag til den grønne omstilling?
- Det gør den, fordi vi procesoptimerer hele tiden. Det vil sige, at vi optimerer anlæggene til at være så bæredygtige som overhovedet muligt. Det er et fag, der udvikler sig hele tiden, så hvis man vil gøre en forskel, er der også mulighed for det.
Foto: Styrelsen for Undervisning og Kvalitet